Metingen2017-01-15T04:00:19+00:00

NutriProfiel metingen

Bij het maken van een persoonlijk NutriProfiel wordt eerst uw individuele micronutriëntenstatus (het ‘profiel’) in het bloed bepaald. Daarnaast vult u ook een korte vragenlijst in om inzicht te krijgen in uw eetpatroon.

Experts analyseren de resultaten vervolgens aan de hand van wetenschappelijke normen en uw persoonlijke voedingspatroon. Deze analyse kan uitwijzen of u ergens tekorten of overschotten hebt. Het resultaat is een specifiek advies over hoe u uw optimale micronutriëntenstatus kunt bereiken.

Hieronder vind u de metingen die wij voor u kunnen uitvoeren. Op basis van de resultaten krijgt u een persoonlijk voedingsadvies.

Vraag nu een NutriProfiel aan!

NP-fork-smallFoliumzuur

Foliumzuur speelt een belangrijke rol in het eiwitmetabolisme en het aanmaken van nieuwe weefsels en cellen, zoals rode bloedcellen. Een tekort kan leiden tot vermoeidheid en gewichtsverlies. Het komt vooral voor in groene groenten, vlees en zuivel. Zwangere vrouwen hebben een verhoogde foliumzuurbehoefte en moeten in veel gevallen extra foliumzuur innemen.

Een bloedtest liet zien dat ik te weinig vitamine B6 en B12 had. De diëtiste gebruikte deze informatie om mij suppleties voor te schrijven, en na anderhalve maand was ik er weer helemaal bovenop.

NP-fork-smallVitamin B6

Vitamine B6 speelt een rol het eiwitmetabolisme, en een tekort kan leiden tot zwakte, verwardheid en kan de motoriek beinvloeden. Het komt vooral voor in gevogelte, vis en vlees, maar ook in kleinere hoeveelheden in groene groenten en aardappelen.

NP-fork-smallVitamine B12

Vitamine B12 komt bijna uitsluitend voor in dierlijke producten zoals vlees, zuivelproducten en eieren, maar ook gist. Het speelt een rol bij de opname van foliumzuur en is nodig voor het aanmaken en herstellen van weefsel en cellen – vooral rode bloedcellen.

Na het testen van mijn bloed bleek dat ik een sterk verlaagd vitamine B12 gehalte in mijn bloed heb.

Mensen die medicatie gebruiken voor diabetes type I of maagzuurremmers gebruiken, lopen een verhoogd risico op een vitamine B12 tekort. Ook vegetariërs lopen risico op een B12 deficiëntie.  Een tekort kan leiden tot bloedarmoede of schade aan het zenuwstelsel.

NP-fork-smallVitamine D

Vitamine D is een vitamine die voornamelijk in de huid geproduceerd wordt onder invloed van zonlicht. Het zit echter ook in eieren, lever en vis. Mensen die weinig buiten komen lopen risico op een tekort aan vitamine D. Ouderen maken minder efficiënt vitamine D aan en komen minder vaak buiten, waardoor zij een bijzondere risicogroep zijn. Omdat vitamine D betrokken is bij de aanmaak van botten kan een tekort hieraan bijdragen aan osteoporose,  en daarom is vitamine D zeker voor (oudere) vrouwen erg belangrijk.

De geriater liet mijn bloed onderzoeken en ontdekte dat ik een sterk verlaagd vitamine D gehalte had. Dat vul ik nu aan met een supplement’

Ga naar de lijst met wetenschappelijke publicaties over deze informatie

NutriProfiel ontwikkelt continu en zal het analysepakket blijven uitbreiden met andere analyses.